Avslut av företag som finns i Fortnox
En digital företagare skriver upp sig på ett helår, detta eftersom det fasta priset innefattar även ett bokslut och en deklaration och denna tjänst ligger koncentrerat till viss del av året, uppsägning kan därför ske årsvis.
1. Om kunden har digital tjänster påkopplade i MittKontor behöver dessa plockas bort först för annars kommer detta att generera PGU till kund, Tidigare fanns det en spärr i Maconomy så att du inte ska kunna avsluta en kund som fortfarande har en digital tjänst påkopplad. Men när Fortnox plockades ur Mittkontor så försvann den spärren.
Innan du säger upp Fortnox är det viktigt att du säkerställer att all viktig data har laddats ner.
* Tänk på att både ladda ner SIE filer och ZIP filerna med kundens inscannade fakturor.
* Observera att kundfakturorna kunden har skapt inte kommer med utan behöver skrivas ut separat.
Ska kunden fortsatt ha databasen kvar men direkt med Fortnox ska du inte avsluta licenserna utan istället göra en frånkoppling via en frånkopplingsblankett.
a) Fortnox sägs upp genom att du som konsult går in Fortnox på kundens databas och går in på administrera användare och där säger upp samtliga licenser och i steg 2 bekräftar att alla licenser ska sägas upp. Se mer under avsluta fortnox
b) avsluta Resultat och Analys i MittKontor sägs upp genom att du som konsult kopplad till kunden går in i ”Kundinställningar” och i steg 2 klickar ur alla bockar under moduler för R& A samt klickar på ”Uppdatera kund” i steg 4. Du får du upp en ruta som varnar dig för att du nu säger upp hela abonnemanget - se till att du bekräftar det annars ligger den ändå kvar och tickar PGU. Om det tickar PGU gå in och aktivera R&A igen och avsluta på nytt.
2. Avslutsprocessen påbörjas sedan i Maconomy där kunden avslutas. Detta kan ske manuellt alternativt automatiskt om kunden inte köpt någonting inom 15 månader. En kund avslutas manuellt i Maconomy genom att du som konsult klickar på knappen avsluta kund i kundkortet – även uppdrag behöver avslutas. Vi rekommenderar manuellt för att slippa ha kvar gamla uppdrag på konsulter ifall de skulle avsluta sin tjänst.
3. När kunden har avslutats i Maconomy får kundansvarig en notis om detta inne i MittKontor. För att påbörja avslut av kund klickar du på knappen "Avsluta kund" Kan du inte klicka på avslutaknappen beror det troligen på att du har fel webbläsare, testa med google crome istället, det funkar inte i Explorer.
Kunder som ångrar sig inom första månaden
Kunder som inte är nöjda och avaktiverar allt inom första månaden kan avsluta Digital Företagare. Konsekvensen av detta blir att kvarvarande rader i faktureringsplanen måste tas bort. Det går att göra fram till dagen före det datum som angetts i planen. Därefter måste du ta ställning till eventuellt upparbetat pgu. Avser det tilläggstjänster ska det faktureras. Pgu som inte kan faktureras ska skrivas bort och därefter ska uppdraget avslutas, Du måste också ta kontakt med Digitala supporten avseende avslutande av Digitala baspaketet och andra tjänster kopplade till uppdraget. Om kunden har hunnit få en faktura under första månaden ska denne krediteras.
Återöppna kunder
En kund kan närsomhelst under 30-dagarsperioden återöppnas i Maconomy - då avbryts avslutaprocessen omgående och kunden får automatiskt statusen "Aktiv" i MittKontor. För att kunden ska få statusen "Aktiv" krävs dels återöppning av kunden samt återöppning/nyskapande av ett uppdrag i Maconomy.
Även om kunden är avslutad kan du söka fram kunden om du söker här – se röd markering.