För att göra en beställning krävs att du är systemadministratör.
På kunden nedan är rad 1, 3 o 4 systemadministratörer i bilden nedan, rad två är det inte. Ser du inte högra raden ”sysadmin” när du är inne i ”administrera användare” eller om det står ett grått nej så är du inte systemadministratör. Då behöver du först kontakta någon som är systemadministratör eller digitala supporten för att bli det. Notera att det ser olika ut om du går in på kunden och sedan administrar användare, du kommer till en liknade bild om du går in via klienthanterarlistan via en pensymbol i en ruta men där har du inte riktigt samma behörighet.
När klienterna lades över 4/3 blev ni inte med automatik systemadministratörer på kunderna, fredagen den 22/3 lyckades vi lägga på systemadministratör på alla er med lrfkonsultsadress.
HUR DU BESTÄLLER NYA LICENSER
Du kan beställa fler licenser till modul du redan använder idag, eller göra en ny beställning av en modul.
Klicka på företagsnamnet och välj tilläggsbeställning.
”fakturering läs” finns kvar som licens men syns ej i listan över tilläggsbeställningar - den behöver läggas på av fortnox, om ni chattar med dem så lägger de till den.
Integrationslicens Från och med i mars så faktureras det ut en integrationslicens för de som har en integration i fortnox
Påverkar era DE- uppdragen som kommer underfaktureras om detta inte justeras, kan också vara bra för konsulterna att känna till när kunden ser raden på MK fakturorna.
Eller klicka på Administrera användare och lägg till licenser för att göra beställningar. Gul knapp i högra hörnet, se nedan.
HUR DU HANTERAR LICENSERNA
Du har som sysadmin möjlighet att sätta kunden som sysadmin, men tänk då på att kunden därmed kan plocka bort dig och vår adminkonto från att vara sysadmin. Ibland kan det vara bättre att inte ha för hög behörighet så väg fördelar och nackdelar innan ni ger ut sysadmin mot kund. Det är ni som kundansvarig som idagsläget har mandatet att avgöra vad kunden ska ha, rådfråga gärna er kontorschef om vad ni har för policy på kontoret.
Enligt information kan vi enbart göra sammankopplingar med Bokoredo.
HUR DU SÄGER UPP?
https://support.fortnox.se/hc/sv/articles/208332205-Upps%C3%A4gning-av-programlicens