Uppstart instruktioner till Konsult
När du och kunden beslutat att börja använda tjänsten EFH så finns det ett par saker som måste genomföras enligt listan här nedan. Har ni frågor eller är i behov av hjälp så får ni kontakta EFH-supporten på EFH1@ludvig.se.
- Beställ ett FE-nummer från EFH-supporten. Beställningsformuläret skickar du sedan till EFH1@ludvig.se. I retur får du sedan ett FE-nummer som är kundens identitet gällande EFH-frågor.
Ladda ner beställningsformuläret>> - När du fått ett FE-nummer så fyller du i blanketten för Grunddata. Ifylld blankett skickar du sedan till EFH1@ludvig.se som granskar och tillser att anmälan kommer våra leverantörer tillhanda.
Blankett för grunddata finns bifogat nedan. - När anmälan är skickad så upprättar ni ett Uppdragsbrev KAV M-14 som rör EFH-tjänsten med kunden. Uppdrtagsbrev kommer att läggas upp inom kort.
- När anmälan och uppdragsbrev är upprättat så ska kunden läggas upp i ASP-miljön för Briljant.
Information kring upplägget>> - När kundens bokföring är upplagt i ASP-miljön så tar ni kontakt med EFH-supporten som gör det sista steget i Uppstarten. Därefter är det klart att börja använda EFH-tjänsten.
Eftersom kunden ändrar sin faktureringsadress, kan man erbjuda kunden att hjälpa till med ett leverantörsutskick. Det är skapat en mall för detta hos Arkitektkopia. Där matar du in uppgifterna och får ut en färdig pdf. Det finns tre alternativ hur du kan använda den:
1. Skicka vidare till kunden så de distribuerar till sina leverantörer
2. Skriva ut på kontoret och kuvertera, posta
3. Det mest tidseffektiva sättet är att bifoga adressfil direkt till A-kopia. De skriver då ut, kuverterar och postar.
Läs mer här>>
Rutin för anmälan av ny kund
- Ge ut FE nummer, följ numrena i excelfilen anmälda kunder 190529 i mappen F:\Support digitala tjänster\EFH Ascendo\Information om bolag i databasen
- Vid mottagande av grunddata- kontrollera anmälan, meddela att ansvarig ska återkomma när kund ligger i ASP
- Mejla anmälan till Ascendo Support support@ascendo.se
- Skriv i ämnesrad ”Ascny – LRF XXXX” (Funkade utan ärendet då vi inte kan ändra ärendenamn i våra ärenden)
- Om kund ska kopplas mot annat ekonomisystem än briljant – skriv
- Lägga upp bolag i Ascendo Invoice , om annat ekonomisystem än briljant gör Ascendo Supporten detta. Dock behöver vi lägga till användare mm.
- Om kund har ekonomisystem Fortnox, mejla till byrapartner@fortnox.se och be om TOKEN. Ange databasnamnet för kund det gäller. Alternativt se guide: https://www.fortnox.se/kopplingar/mer-information/
- När klartecken kommit ifrån Scancloud/Ascendo – meddela ansvarig alla uppgifter. Mejladress, inlogg mm
- När kund ligger i ASP – göra koppling
- Ändra betvillkor till 30 dagar. Mejla kundnr till Eva-Maria Larsson (luskar efter adress och vem som efterträtt Eva Maria KHE)