Mailnotis om fakturor att attestera

F: Jag har skickat en faktura för attest till min kund men hon får inget mail om att den finns för attest?

S: Mailen om fakturor att attestera går ut vid lunchtid varje dag, skickar man efter det går mailet alltså ut först nästkommande dag. 


Överföringar mellan Ascendo och Briljant

F: Jag har attesterat en faktura i Ascendo men jag ser den fortfarande inte i Briljant /ekonomiOnline

S: Fakturor som görs i Ascendo går över varje kvart över till Briljant 

S: Överföring mellan Fortnox o Ascendo görs också varje timme.


Om företaget byter namn

F: Om jag byter namn på företaget blir då också nya inboxadressen ny?

S: Om företaget byter namn och man uppdaterar det i ascendo så styr det inte den e-post adress som företaget har som inboxadress utan det läggs upp manuellt av Scancloud. 

Vill man ha två inboxadresser går detta troligen att fixa men kan kosta extra enligt mail. 


Notiser till mailen

F: Hur får jag notiser till mailen för fakturor att attestera

S: Det ställer användaren in själv genom att trycka på inställningar, gå på fliken övrigt, skriva in mailadressen hen vill ha dessa mail på sedan bocka i att hen vill ha notiser vid nya och förfallna fakturor.

Sedan körs detta jobb 1 gång per dag som skickar ut mail om han fått nya fakturor att attestera.

Se bifogad bild. (Finns även som bilaga längst ner9


Skapa flödesmallar

Behöver göras av admin, gå in på Admin/verksamhetsregler flödesmallar (sök på Flödesmallar i hjälp så får du info om hur de är uppbyggda, kunder som har flödesmallar är bland annat Swedencare o Biodistra.


Vill synka nya leverantörer direkt

F: Varför kommer inte leverantörsfakturan upp i ankomst även om jag lagt upp den nya leverantörer?

S: Synkningen av nya leverantörer görs kommande natt, behöver du påskynda processen gör följande

Se dokument synka leverantörer för större bilder


Gå in under övrigt och klicka på Import från Baltzar (gammalt namn på Ascendo) med flera


Klicka på ok på rutan som dyker upp se nedan

 


Välj sedan nej så får du över de nya leverantörerna som du lagt upp



Kan inte ändra kontering

Funktionen AllowEditInAttest kan vara på eller avslaget


Undvika kontroll av fakturanummer på en leverantör

 Admin → basregister → leverantörer → välj den leverantör ni vill redigera och välj sedan lämpligt alternativ under typ av duplikatkontroll