Allmänt

Q: Fungerar alla webbläsare för tjänsten?

A: I första hand så rekommenderas Chrome. 

 

Q: Finns det e-post klienter som gör att kunderna inte kan öppna upp och signera dokument?

A: Det kan uppstå problem om mottagaren använder sig av en gammal e-postklient som t ex Outlook 2007 eller använder sig av någon tredjeparts app för e-post


Q: Finns det någon instruktion för hur man använder Verified?

A: Via denna länk: https://view.canned.me/watch?v=A1tWfe6lJ kommer man till en inspelad instruktion som går igenom flödet för hur tjänsten Verified fungerar.


Q: Finns det någon FAQ?

A: på https://verified.zendesk.com/hc/en-us/sections/115000623771-FAQ hittar man en FAQ framtagen av Verified där man kan få svar på många frågor. 


Q: Vad betyder det när status på pågående signeringsprocess är ”avvaktar”?

A: Om status är ”avvaktar” kan det vara bra att kontrollera e-postadressen en extra gång och sen under redigera symbolen spara och skicka på nytt. Med status ”avvaktar” så har nämligen inte mejlet kunnat skickas.

Q: Vad händer om vi upptäcker att kunden angett felaktiga uppgifter när vi kontrollerar t ex verklig huvudman?

A:  Du får kontakta digitala supporten som behöver ta detta vidare hos verified’s support, det är enbart de som kan hjälp till med att skicka ut kundkännedomen på nytt där vi ber kunden uppdatera uppgifterna men vi kan inte själva gå in och redigera. Alternativet är att göra om processen från början.


Q: Vad händer om förfallodatumet för signering har passerat?

A: Om datumet har passerat så kan inte kunden signera längre, under sina pågående ärenden ser man status och om det har förfallit så kan man förlänga till ett senare datum vilket gör att kund kan signera. Vi försöker att inte använda deadline på grund av att detta skapar mer administration.


Q: Hur lägger man upp en ny användare?

A: Alla nyanställda där KC följer instruktionerna för nyanställda kommer att läggas upp via digitala supporten, saknar ni någon ska KC skickar ett mail till Digitala Supporten. Inspelad instruktion för hur man går tillväga finns via denna länk: https://view.canned.me/watch?v=BJtmGCxKm 


Q: En medarbetare har slutat, hur går jag tillväga för att ta bort användaren från Verified?

A: Se avslutningsrutin för vad som gäller. Om du följer dessa får supporten kännedom om att personen slutat och personen plockas bort. 


Q: Vad är det för skillnad på de olika behörighetsnivåerna (enkel, privilegierad, admin)?

A: Admin – En användare med adminbehörighet kan upprätta egna dokument, se alla användares dokument inom arkivet samt hantera arkivets användare (lägga till, ta bort, ändra information etc.)

Privilegierad – En privilegierad användare kan upprätta egna dokument och se alla användares dokument inom arkivet.

Enkel - En enkel användare har endast tillgång till de dokument som denne själv har upprättat.


Q: Jag har fått en aktiveringslänk för att få tillgång till Verified men varför funkar det inte när jag klickar på länken?

A: En aktiveringslänk är bara giltig i 24h så därefter behöver man få en ny skickad till sig vilket den som är admin kan hjälpa till med. Vänd dig till Digitala Supporten som kan skicka ut en ny länk.


Q: Mina uppgifter stämmer inte, hur gör jag för att ändra dem?

A: Om det skulle visa sig att ens namn är felstavat så kan man ändra detta själv under ”mina inställningar” som man finner vid fliken uppe till höger där ens namn står. Gå sen in på ”mitt konto” så kan ens information uppdateras.


Q: Vad menas med ”kräv autentisering”?

A: Det betyder att mottagaren behöver identifiera sig med BankID för att komma åt dokumentet. Har man valt autentisering så kommer det krävas av samtliga mottagare, även du som användare. Är det ej valt för samtliga mottagare kommer man få ett felmeddelande när man själv ska signera om att ”signeringslänk ej är komplett”. Använd denna funktion i undantagsfall, den krävs inte i de flesta fall.


Q: Varför får jag felmeddelandet ”signeringslänk ej komplett” när jag försöker signera?

A: Det kan bero på att du har en äldre e-post klient som Outlook 2007 men det kan även bero på att du ”krävt autentisering” men inte valt BankID som signeringsmetod för samtliga mottagare inklusive dig själv som ”uppdragstagare”.


Q: Behöver jag göra ID-kontroll när jag använder Verified?

A: Om kunden skriver under kundkännedom eller Uppdragsavtalet med bankID så är detta godkänt som ID-kontroll, då behöver du inte göra en manuell kontroll, mer än att det är rätt firmatecknare.


Q: Får kunderna använda sig av verified för att signera dokument mot sina kunder?

A: Vi få inte använda Verified att skapa avtal åt kunder där Ludvig & Co inte är motpart.    


Q: Hur gör jag för att göra en KYC mot en privatperson?

A: KYC funkar idag bara mot organisation – om privatperson gör egen KYC genom att fråga om ID kontroll o PEP.