Q: Kan en kund signera digitalt om de inte har BankID?

A: Ja, Verified har stöd för E-signering med E-post och Touch Sign utöver BankID men ska enbart användas i de fall kund saknar BankID

Q: Går det att ändra signeringslösning efter att man skickat avtalet till kund för signering, om man t ex valt BankID och sen visar det sig att kunden ej har BankID?

A: Tyvärr så finns inte den möjligheten i dagsläget men det är något som Verified ska utveckla vilket betyder att man just nu behöver göra om processen.

Q: Vad innebär det att skriva under med E-post?

A: Signera med e-post innebär att kunden bockar i en ruta att man tagit del av innehållet och önskar signera.

Q: Vilka signeringslösningar kan användas för Uppdragsavtalet?

A: BankID och E-post är valbart som signeringslösning där BankID ska väljas i första hand och E-post som lösning för de som saknar BankID

Q: Vilka signeringslösningar kan användas för Kundkännedomen?

A: BankID och Touch Sign är valbart som signeringslösning där BankID ska väljas i första hand och Touch Sign som lösning för de som saknar BankID. Med Touch Sign så kan man skriva en signatur med musen eller pekpenna för att sedan bocka i att man tagit del av innehållet och önskar signera. Båda metoder är juridiskt bindande sett till signering av avtal.

Q: Min kund har inte BankID eller e-post, hur signerar hen?

A: Fyll i dig själv som första part, i kundens fält fyller du i kundens namn men använder sedan en kollegas eller kontorets e-postadress för att komma vidare (det kommer aldrig skickas något hit). När du som konsult får mailet som uppmanar dig till att signera, ladda ner PDF-filen och skriv ut den. Kunden kan då skriva på avtalet/kundkännedomen manuellt.