Q: Hur går man tillväga för att följa upp kundens kundkännedom om det ska göras årligen eller efter annat intervall?
A: Eftersom KYC-blankett är ett HTML-formulär kan Verified/vi exportera all data från formuläret i en XML-rapport. För nästa massutskick kan vi hämta in vår kunds tidigare svar i KYC-blanketten och ge kund möjlighet att göra ett av obligatoriska val:
Svar från tidigare KYC-blankett är fortfarande aktuell? (Om JA, kund signerar direkt)
Svar från tidigare KYC-blankett behöver uppdateras då ändringar/justeringar gjorts? (Om JA, kund får fylla i KYC-frågorna och sedan signera). När det blir aktuellt tar vi helt enkelt hjälp från supporten på Verified.
Q: Vilka tjänster/uppdrag omfattas av penningtvättslagen?
A: Om man är osäker på om kundkännedomen är nödvändig för det specifika uppdraget se Ludvig & Co:s riktlinjer för penningtvätt: Penningtvätt och finansiering av terrorism - Ludvig & Co Intranät
Q: Behöver lämnade uppgifter från kund kontrolleras?
A: Ja, uppgifter om verklig huvudman och firmatecknare ska fortfarande verifieras mot bolagsverkets uppgifter och registreringsbevis
Q: Hur går vi tillväga om kund saknar e-post?
A: För att kunna skriva under digitalt så krävs e-post så för de kunder som saknar får man istället för kundens e-post ange sin egen så man sedan kan skriva ut PDF:en så kund kan signera fysiskt istället. Det är den möjlighet som finns just nu om man inte använder sig av icke-digitala mallar.