Q: När är tanken att man ska välja rollen ”godkänna”?
A: Godkänna kan användas för en mottagare som ej ska signera dokumentet men som har en befattning som gör att de behöver se över och godkänna innehållet innan behörig firmatecknare ska signera.
Q: Ska man välja att en mottagare både ska godkänna och signera?
A: Nej, man ska ej välja att samma mottagare innehar båda rollerna då en signering innefattar att man även godkänner innehållet. Finns det bara en mottagare hos kund så är det rollen ”signera” som gäller. ”Godkänna” är tänkt att användas om det finns flera mottagare där nån som ej är behörig firmatecknare behöver godkänna innehåll innan den som är behörig ska signera.
Q: Går det att korrigera om man av misstag angett en mottagare med roll ”godkänna” och ”signera”?
A: Det går inte att ta bort rollen efter att man har skickat men man kan däremot ändra uppgifterna till ens egna och trycka ”spara och skicka”. Vid extra känslig situation kan man ändra för- och efternamn till: ”Administrativ Åtgärd” och vid e-post som signering kan man använda sig av en info@ adress. Det bör isf stämmas av med närmsta chef först samt mottagare av den interna e-postadressen då en signering fortfarande behöver ske för att slutdokumentet ska skapas.