Integrationen kopplas på automatiskt på de kunder som vi har upplagda i både Fortnox och Capego, för att integrationen ska kopplas rätt är det viktigt att samma organisationsnummer finns upplagt i båda systemen. På nya kunder aktiveras kopplingen normalt inom en timme. Du behöver starta om Capego för att det ska fungera. Är kopplingen inte aktiverad efter 24 timmar så behöver ni anmäla detta till Digitala supporten. I enstaka fall finns flera Fortnox-databaser upplagda med samma organisationsnummer och då behövs också en manuell hantering för att Capego ska förstå vilket företag som ska kopplas ihop, kontakta Digitala supporten om ni har problem med detta.
OBS! Om bolaget även har en inaktiv databas i Fortnox finns det hög risk att Capego kopplas mot den inaktiva databasen. Se till att koppla bort den inaktiva genom att maila kopplingar@forntox.se och be dem koppla bort den inaktiva databasen.
Integrationen hämtar aktuella redovisningsdata från Fortnox i form av en SIE4-fil, den ger också tillgång till att se kopplade bilder i Capego samt att den uppdaterar bilagorna för kund- och leverantörsreskontra. Du behöver alltså inte ta ut reskontrarapporter från Fortnox och ladda upp dessa i Capego då integrationen sköter denna del. Från Capego finns möjlighet att överföra bokslutsverifikaten tillbaka till Fortnox utan att behöva trassla med SIE-filer.
Här finns en manual för integrationen: https://intranet.ludvig.se/wp-content/uploads/2022/03/Capego-integration-med-Fortnox.docx
På Wolters Kluwer supportsidor för Capego finns en närmare beskrivning av vad integrationen hjälper dig med, du hittar den via följande länk:
Det finns flera avsnitt där som behandlar integrationen och observera att de avsnitt som behandlar hopkopplingen med Fortnox inte gäller för oss eftersom detta hos