För att börja felsöka varför kopplingen inte fungerar börja med att kolla dessa saker: 


Se till att du 

- inte har loggat in dig på digital byrå

- satt kunden som privat (privata kunder kan inte få koppling mot Fortnox)


För att förändra kopplingen gå in i MittLudvig 




> API-koppling
I vissa fall kan koppling skett via Digital Byrå mellan Fortnox och Capego, detta är inte rätt för Ludvigs klienter utan det är en API-koppling som det måste vara. 


Se till att du är utloggad från digital byrå


Här ser du om du är inloggad på klienthanteraren:

Här ser du om du är inloggad på digital byrå på kunden

På kunden syns det om det är en Digital Byrå koppling och den måste brytas/loggas ut ifrån. 

När inloggad via Digital Byrå:

Nedan bild: användare är inte inloggad mot någon Digital Byrå och utgångsläget är rätt. 



>> Samma serie

Det måste vara samma bokslutsserie som används i Capego och Fortnox annars funkar det inte att föra över Fortnoxverifikaten tillbaka. Se till att det är rätt inställt även på de kommande åren som redan finns upplagda i Fortnox, för ändringen slår bara igenom i det år man är inne och ändrar på. Det kommer sedan att läggs det upp rätt om det finns med på året närmast innan när man skapar upp nästa år. Så finns det inte med på 2023 nu så kommer 2024 också läggas upp med felaktiga inställningar. 


Capego: 

Här används serie I.


Fortnox:

Vilket innebär att det är serie I som ska vara ikryssad för manuell hantering samt att I - Bokslut (ej låsbar serie). 



>>> Om ovan uppfylls men API-kopplingen fortfarande inte hoppar igång, lägg ett ärende till supporten.


När du skickar in uppgifterna behöver du ha med uppgifter om 

Org nr

Kundnummer

Abonnemangsnummer hos fortnox (hittar du här  - se bild)

Klientnummer hos Capego (hittar du här -  se bild)